جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳
ساعت : ۰۱:۳۶
کد خبر: ۱۴۰۹۴۷
|
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۸
در ششصد و بیست و چهارمین نشست باشگاه فیلم تهران مطرح شد؛

«نامه‌های کوچک شرورانه» ما را مجبور می‌کند تا درباره دلیل رفتارها دوباره فکر کنیم

ششصد و بیست و چهارمین نشست باشگاه فیلم تهران با نمایش فیلم سینمایی «نامه‌های کوچک شرورانه» ساخته تیا شروک، در فرهنگسرای ارسباران نقد و بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر؛ ششصد و بیست و چهارمین نشست باشگاه فیلم تهران با نمایش فیلم سینمایی «نامه‌های کوچک شرورانه» ساخته تیا شروک، عصر یکشنبه ۲۸ مردادماه در فرهنگسرای ارسباران پس از نمایش، با حضور کورش جاهد کارشناس و منتقد سینما و علاقمندان به هنر هفتم، نقد و بررسی شد.

«نامه‌های کوچک شرورانه» داستانی واقعی درباره زنی به نام ایدیث است که مدتهاست نامه‌هایی توهین‌آمیز دریافت می‌کند و این موضوع آرامش او و خانواده‌اش را برهم زده و او دوست قدیمی خود را به عنوان مظنون به پلیس معرفی می‌کند و این روایت با تلاش برای پیدا کردن مجرم واقعی ادامه پیدا می‌کند و ...

کورش جاهد کارشناس و منتقد سینما، در ابتدای برنامه به درگذشت آلن دلون بازیگر مشهور سینما، اشاره و به مقایسه فیلم‌های این بازیگر سرشناس و همچنین سیر رشد سینما در طول دوران بازیگری وی پرداخت و در ادامه درباره فیلم »نامه‌های کوچک شرورانه» گفت: این فیلم با داستانی واقعی، به روایت قصه قهرمانان زن می‌پردازد و این محور با ایده‌های زنانه، نشانه‌ای از گفتمان‌های جدید و شکستن محدودیت‌های داستانی پیشین است.

وی سناریو این فیلم را داستانی واقعی و نمایشی جذاب از واقعیت قلمداد کرد که توانسته توجه تعداد زیادی از مخاطبان و علاقمندان به سینما را جلب کند.

جاهد درباره اهمیت روایت فیلم گفت: فیلم‌هایی که مربوط به زمان گذشته است، اگر درباره زمان حال حرفی برای گفتن نداشته باشند، پس برای چه تولید شده‌اند؟» و با توجه به این نکته باید گفت فیلم «نامه‌های کوچک شرورانه» تنها به بیان اتفاقات در گذشته نمی‌پردازد و دلیلی که سبب ساخت آن شده است، ارتباطی است که با زمان حال دارد.

وی در ادامه عنوان کرد: سینما بازتابی از زندگی است و نامه‌های کوچک شرورانه نیز نمادها و موضوعاتی دارد که آن را به زندگی روزمره ما گره می‌زند؛ مثل وسواس‌های فکری و رفتارهایی که پس زمینه روانی دارند.

این کارشناس سینما در ادامه صحبت‌های خود گفت: نامه‌های کوچک شرورانه ما را مجبور می‌کند تا درباره دلیل رفتارها دوباره فکر کنیم؛ سپس از تماشاگران خواست تا تحلیل‌های خود درباره فیلم را بیان کنند.

صحبت‌ها و تحلیل‌های تماشاگران حول محور ویژگی‌های روانی فیلم در چرخش بود. فردی بیان کرد که ایدیث آرامش روانی خود را در رز پیدا می‌کرد و ارتباط با او راهی برای تخلیه خشمش بود؛ به ویژه در سکانس پایانی فیلم که در نهایت خشم ایدیث به صورت کلامی بروز پیدا کرد.

فرد دیگری درباره فیلم نظر متفاوتی را بیان کرد. او معتقد بود که دغدغه‌های فیلم و داستان دور از تصور مردم امروز و خارج از درک آن‌ها بود و در نهایت اهمیت این روایت به اندازه ثبت و نمایش آن نبود.

جاهد در جمع‌بندی نقطه نظرات مخاطبان از دیدگاه روانشناسی و اجتماعی درباره این فیلم گفت: فیلم پر از روابط مهرآکین، احساسات فروخورده و قضاوت‌هایی است که ممکن است در هر مرحله از زندگی خود با آن مواجه شویم. نامه‌های کوچک شرورانه می‌تواند در هر سکانس همدلی مخاطب را جذب کند و او را برای دلیل شناسی فیلم کنجکاو سازد. این‌ها ویژگی‌هایی بودند که هر یک از افراد به صورت مشترک در تحلیل‌های خود به آن اشاره کردند و از آن‌ها به عنوان جذابیت‌های اصلی فیلم نام بردند.

نظر شما